25 november, 2020
Zo’n 400 ondernemers en young professionals van de commercieele clubs in Groningen zijn op maandag 16 november bijgepraat over de digitalisering van de arbeidsmarkt. Tv-maker Jort Kelder leidde de discussie over de rol van de digitalisering in de arbeidsmarkt. De Talkshow is terug te kijken!
Nederland moet radicaal kiezen voor digitalisering, anders wordt het half/half en dus niks
Zo was de vraag of we radicaal moeten inzetten op digitalisering, want anders wordt ‘het’ half en dus niks. Die eerste stelling werd meteen genuanceerd door Cisca Wijmenga, Rector Magnificus van de Rijksuniversiteit Groningen. “Ik denk dat we naar blended onderwijs moeten. Dat betekent een mix van digitaal en fysiek. Waarbij dat digitale echt beter moet dan vandaag de dag. Maar ook het fysieke onderwijs verdieping krijgt, dus veel meer in kleinere groepen elkaar inspireren.” Agnes Themmen, programmadirecteur HanzePro, is het daarmee eens: “Digitaal is heel mooi, maar vervangt niet de menselijke contacten en intervisie sessies.”
Jort Kelder vroeg door: “Radicaal kiezen voor digitalisering, wat is dan radicaal?” Met een mooi voorbeeld over de keuze voor bijvoorbeeld een 5G netwerk, legde internetondernemer Mark Vletter uit dat in Nederland de radicale keuzes niet worden gemaakt. Ook stipte hij aan dat de problematiek rond digitalisering niet over techniek gaat: “Het is niet zo dat de techniek niet toegankelijk is, daar gaat het dus niet om. Het gaat om het gedrag dat erbij hoort en dus ook de vaardigheden aanleren die daarbij horen.” Daar ligt dus een uitdaging voor onderwijs en overheid.
Ondernemers, onderwijs en overheden (drie O’s) met elkaar verbinden
De Talkshow werd georganiseerd door de Commercieele Club Groningen. De CCG heeft de nieuwe visie samengevat in een merkmotto Samen Durven Doen sinds 1946. De talkshow is hier een aftrap van, dit samen optrekken als ondernemers, onderwijs én overheden zal ook gelden voor de verdere programmering van de club. Ook voor wat betreft de ledenaanwas en samenstelling van CCG zal Samen Durven Doen de nieuwe standaard worden. De Jongeren Commercieele Club mocht ditmaal aanhaken bij het evenement.
CCG-voorzitter Joost van Keulen kijk terug op een geslaagd evenement: “De talkshow van anderhalf uur verveelde geen moment en Jort Kelder hield de tafelgasten scherp. Het is een hele mooie eerste aanzet naar een intensievere samenwerking tussen de drie O’s.”
De volledige registratie, die inmiddels al meer dan 100 views heeft, is via de website van Commercieele Club Groningen en direct via webinar.hof.nl/ccgtalkshow te bekijken.