Heeft Groningen Airport Eelde nog toegevoegde waarde?

14 oktober, 2016

Door Sebastiaan Lameijer

Schiphol is een van de belangrijkste luchthavens in Europa en was met 58 miljoen passagiers in 2015 ook een van de drukste. De verwachting is dat daar in 2016 nog een plus van 6% bijkomt. Het noodlijdende kleine broertje in het noorden van ons land vertelt helaas een heel ander verhaal en zit al jaren in financieel zwaar weer.

De toekomst van Groningen Airport Eelde ziet er namelijk somber uit. Hier zijn verschillende redenen voor te benoemen. GAE (Groningen Airport Eelde) heeft bijvoorbeeld een beperkt aantal bestemmingen en vluchten. Hierdoor kiezen passagiers vaak voor een andere luchthaven. Ook wonen er in de drie noordelijke provincies ‘maar’ twee miljoen mensen en de verwachting is niet dat dit aantal de komende jaren veel zal gaan stijgen. GAE heeft jaarlijks een exploitatietekort en er is onzekerheid over de toekomst van de luchthaven ontstaan.

Door de aanwezigheid van de luchthaven vinden direct en indirect 460 personen emplooi binnen Noord-Nederland. Dit maakt de luchthaven een belangrijke werkgever in de noordelijke regio. Daarnaast heeft GAE een infrastructurele voorziening en is als economische factor van belang. Doordat GAE internationale verbindingen mogelijk maakt, is zijn aanwezigheid een belangrijke factor voor veel (inter)nationale bedrijven, kennisinstituten en maatschappelijke instellingen. Redenen genoeg zou je zeggen om in deze infrastructurele basisvoorziening te blijven investeren.

De aandeelhouders – de provincies Drenthe en Groningen en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo – zijn naar verschillende onderzoeken gestart om er achter te komen wat de juiste zet is voor het noodlijdende vliegveld. Er zijn drie scenario’s onderzocht: het sluiten van het vliegveld, niets veranderen of investeren. Daaruit blijkt dat het financieel aantrekkelijker is in het vliegveld te investeren dan het te sluiten. Zo schrijft het Dagblad van het Noorden op 6 oktober 2016.

De sluiting van GAE zou namelijk 89 miljoen euro gaan kosten, plus het feit dat het vestigingsklimaat een grote dreun zal krijgen. Het zal ook grote schade opleveren voor de bedrijvigheid in de regio. Door beleidsmatig niets te veranderen en de luchthaven te houden zoals die nu is, zou een financiële dekking van 2,7 miljoen euro per jaar nodig zijn. De aandeelhouders beperken zich dan tot strikt noodzakelijke investeringen en GAE blijft hierdoor structureel verliesgevend.

Het derde, en meest gewenste, beleidsmatige scenario is om te gaan investeren. Dit houdt in dat de nadruk wordt gelegd op het verbinden van de luchthaven met internationale hubs, het faciliteren van stedentrips en de verkeersontwikkeling wordt actief ondersteund en gestimuleerd. Deze optie vraagt om een totale financiële dekking van 46 miljoen euro, gemiddeld 4,6 miljoen euro per jaar.

Op maandag 24 oktober wordt in MartiniPlaza een informatieavond voor belangstellenden georganiseerd.

 

Bronvermelding

Wil jij ook je netwerk versterken in Groningen in ongedwongen sfeer?

MAAK KENNIS MET DE JCC

Kennismaken met de JCC

Kennismaken met de JCC is heel eenvoudig. Vul onderstaand formulier in, dan nemen wij contact met je op.