Het spotten van de verkeerde zakenrelatie

12 januari, 2017

Door Sebastiaan Lameijer

Onderstaande is samengesteld uit deels eigen ervaring en deels belevingen van anderen.

Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat waarschijnlijk ook
Een zin die we volgens mij allemaal heel goed moeten onthouden. Natuurlijk is het heel erg jammer dat sprookjes niet bestaan, maar erin geloven brengt helaas een hoop narigheid met zich mee. Bedrogen worden is het product van iets willen voor minder dan de reële waarde. Je bent er vast ook wel eens ingetrapt en hebt daarna op de blaren moeten zitten. En dat is niet prettig. Maar deze en soortgelijke ervaringen leggen ook een goede basis voor het nemen van de juiste beslissingen in de toekomst van je professionele carrière.

Het verbergen van de waarheid
Je moet nooit zaken willen doen met iemand die niet eerlijk kan zijn over zichzelf. Dit zijn mensen die de kleinste dingen proberen te maskeren zoals een omzetprognose, het tegenvallen van hun eigen kunnen, enz.. De mensen waarmee je een professionele zakenrelatie hebt, moeten open en eerlijk zijn. Dat is de snelste en meest effectieve manier van groei.  Als je een gevoel hebt dat de persoon waar je over denkt mee samen te werken niet kan vertrouwen, moet je serieus een afweging gaan maken en nadenken over de voor- en nadelen van deze relatie. Het kan iets kleins of onbenulligs zijn op het moment, maar als die persoon in het begin al over de kleinste dingen liegt, zullen de leugens alleen maar toenemen.

Het afschuiven van verantwoordelijkheid
Als de beloofde prestaties ontbreken, zijn ze erg snel om de schuld van zich af te schuiven. Ze zullen ook nooit persoonlijke verantwoordelijkheid nemen. Uit mijn eigen ervaring is het vaak bijna onmogelijk om deze mensen te veranderen. Als mensen dit gedrag vertonen moet je daar erg voor oppassen. Vaak verschijnt dit probleem relatief snel en daar moet onmiddellijk korte metten mee worden gemaakt. Je kan deze personen het beste zo snel mogelijk proberen te vervangen in plaats van proberen te veranderen.

Inconsistentie
Consistentie is zeer belangrijk. Succesvolle mensen blijven goede resultaten leveren ongeacht drukte, onrust of onzekerheid. Ze richten zich op de gestelde doelen en blijven consequent.  Onsuccesvolle mensen zullen gemakkelijk ontmoedigd raken, of de focus verliezen wanneer zich een probleem voordoet. Wat deze mensen niet begrijpen is dat iedereen problemen heeft. Je bent niet speciaal omdat je problemen in je leven hebt. Er zijn allerlei problemen. Er zijn financiële problemen, gezondheidsproblemen, psychische problemen enz.. Het verschil zit in hoe men omgaat met deze problemen. Laat je door deze zakenrelaties niet benadelen en blijf consequent in wat je verwachtingen zijn.

Veel praat, weinig inhoud
Er is één zakenrelatie die je kan missen als kiespijn: de praatjesmaker. Het doel van deze persoon is om zo min mogelijk inspanning te leveren en daarvoor het beste resultaat te verwachten. Ze beloven vaak de sterren van de hemel maar uiteindelijk komt er niks van terecht. Als je daar niet snel genoeg bij bent  kan deze persoon jouw onderneming een enorme schade berokkenen. Uiteindelijk komen dit soort personen zichzelf vroeg of laat wel een keer tegen. Tegen die tijd hebben ze vaak al een spoor van vernieling achter zich gelaten in de vorm van gebroken beloftes, grote ontevredenheid bij klanten of schades bij derden welke jij vervolgens mag gaan oplossen.

Ik heb ervaren dat wanneer iets niet goed voelt, je een pauze moet nemen om even goed na te denken. Overleggen met een vertrouwd iemand als het om iets belangrijks gaat kan nooit kwaad. Maar bovenal: leer te vertrouwen op je eigen gevoel.

(Afbeelding: http://walknercondon.com/wp-content/uploads/2016/04/lifeinsuranceguy.jpg)
Sebastiaan Lameijer
Technisch adviseur bij Bescon Bestrijdingstechnieken BV /Total Concrete Protection BV
Profiel bekijken »

Wil jij ook je netwerk versterken in Groningen in ongedwongen sfeer?

MAAK KENNIS MET DE JCC

Kennismaken met de JCC

Kennismaken met de JCC is heel eenvoudig. Vul onderstaand formulier in, dan nemen wij contact met je op.